top of page

Zwiedzanie Parku Narodowego Stenhuvud

Zaktualizowano: 16 lip

Blog o podróżach z dziećmi, ale nie tylko po typowych "dziecio-przyjaznych" destynacjach. Podróżujemy lokalnie po Skåne, Szwecji, Europie i świecie.

Na "Polskie w Szwecji" polecam Wam miejsca, które odwiedziliśmy podczas naszych rodzinnych wypraw. Jeżeli chcecie poczytać więcej o naszych podróżach z dziećmi albo po Szwecji, zapraszam do mnie na bloga: https://www.gabrysiowepodroze.com/

Park Narodowy Stenhuvud jest jednym z trzech PN położonych w Skåne. Leży on w regionie Österlen na wschodnim wybrzeżu i zajmuje 400 ha, z czego 80 ha to morze. Nazwa Parku pochodzi od trzech wzniesień nazwanych Kamiennymi Głowami (Stenhuvud), z czego najwyższa Północna Głowa ma wysokość 97 m npm i rozciąga się z niej piękny widok na zatokę Hanöbukten. Największą zaletą Parku jest to, że na niewielkim obszarze możemy zobaczyć bardzo różnorodny krajobraz: suche i mokre łąki, las bukowy, las iglasty, dramatyczne kamieniste wybrzeże oraz piękną piaszczystą plażę. W północnej części Parku znajduje się Hälleviks arboretum, czyli miejsce, gdzie jeszcze do lat 70-tych XX w. sadzono nadmiar roślin hodowanych do przeróżnych parków i ogrodów. Na maleńkim terenie rosną przeróżne orientalne krzewy, cyprysy, sosny, rododendrony, kasztanowce i inne.

Park posiada 3 wejścia: Hällevik (od północy, zaraz przy Kiviks Musteri), Rörum (od południa) oraz główne wejście przy Naturum Stenhuvud w zachodniej części parku. My właśnie tam zaparkowaliśmy nasz samochód na dużym i oczywiście bezpłatnym parkingu, przy którym znajdziemy zarówno toalety, kiosk z lodami jak i Centrum Informacji Naturum. Stamtąd również startują prawie wszystkie szlaki utworzone w parku. Najdłuższy żółty szlak, zwany Hällevikslingan, ma zaledwie 4,2 km, ale niech nie zwiedzie was jego długość, bo szlak ten nie należny do najłatwiejszych :)

Las pełny kwitnących zawilców

My naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od szlaku czerwonego (Stenhuvudslingan), który zaprowadził nas na wszystkie 3 Kamienne Głowy. Zaraz po opuszczeniu parkingu zagłębiamy się w piękny bukowy las, wiosną ukwiecony na biało zawilcami. Po 10-15 min spaceru docieramy na Głowę Południową, skąd rozciąga się piękny widok na wybrzeże. Zaledwie kilka kroków dalej jest Głowa Wschodnia. Żeby dojść na Północny, najwyższy, szczyt trzeba będzie troszkę się powspinać po kamienistej ścieżce. Nie jest to trudna trasa, ale absolutnie niedostępna z wózkiem, albo dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się. Nasze dzieci poradziły sobie doskonale, a nagrodą był fantastyczny widok na okolicę (i przerwa na mały piknik oczywiście). Po zejściu ze szczytu możemy wrócić czerwonym szlakiem do Naturum (trasa ma łącznie 2,2 km) albo tak jak my przejść białym szlakiem na Hällevikslingan. Stamtąd ruszyliśmy dalej w kierunku północnym przez las, który dla nas okazał się zaczarowanym lasem Trolli (pamiętacie kamienne trolle z "Krainy Lodu"?). Co chwilę sprawdzaliśmy, czy przypadkiem któryś z omszałych głazów się nie poruszy :) My mieliśmy ubaw po pachy, a trasa do Kivik minęła nam znacznie szybciej dzięki temu.

Widok z Głowy Północnej
Las Trolli

W tym miejscu polecamy wyjść z Parku wyjściem północnym i zjeść obiad albo ciacho w Kiviks Musteri.

Zaraz po opuszczeniu parkingu w Kivik, możemy przejść się krotką trasą przez Arboretum, która jest przystosowana do poruszania się z wózkiem (ale to jedynie 500 m). Nas tym razem szlak żółty prowadził wzdłuż wybrzeża. Początkowo trasa jest w miarę łatwa i prowadzi przez łąki, ale później zaczyna się zabawa z bardzo kamienistą ścieżką. Nasze dzieci były zachwycone możliwością wspinania się, ale trzeba uważać jak się stawia, szczególnie małe, stopy :) Po drodze na południe mijamy malutką latarnię morską (przystanek obowiązkowy) oraz tzw. Wrota Olbrzyma, czyli formację skalną, która wygląda właśnie jak wielkie wrota. W tych miejscach zejście do morza jest bardzo kamieniste, ale też bardzo malownicze. Koniec trasy to znowu łąki pełne kwitnących sasanek oraz plaża z idealnym białym piaseczkiem. Na plażę można dojść z parkingu koło Naturum w kilka minut i jest to płaska trasa, więc idealna do pokonania z wózkiem. Na łąkach pomiędzy Naturum a plażą latem kwitną storczyki, więc musi tam być pięknie!

Hällevik
Arboretum
Wrota Olbrzyma
Latarnia Morska
Plaża w Stenhuvud

Park Narodowy Stenhuvud wpisujemy na listę obowiązkową dla wszystkich, którzy kochają naturę, różnorodne krajobrazy i aktywny wypoczynek!